Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
In de gezondheidszorg wordt een belangrijk aantal beroepsbeoefenaren nog op de werkplek opgeleid onder verantwoordelijkheid van de bedrijfstak. In augustus 1997 wordt het opleidingsstelsel voor de verpleging en verzorging ingrijpend gewijzigd. Onder andere gaat het huidige private inservice onderwijs, een vorm van leren én werken, onder de regie van de minister van OC&W als beroepsbegeleidende en duale leerweg deel uit maken van het secundaire en hoger beroepsonderwijs. De transformatie van het inservice onderwijs in dat nieuwe opleidingsstelsel is voor de VOVB, de Vereniging van Opleidingsinstituten voor de Verplegende en verzorgende Beroepen, aanleiding voor de uitgave van dit boek. In Leren en werken in het gezondheidszorgonderwijs belichten deskundigen de ontwikkelingen in het beroepsonderwijs, met name het streven de verschoolsing van het beroepsonderwijs terug te dringen door het onderwijs dichter bij de beroepspraktijk te brengen. Uitvoerig gaan de auteurs in op hun kanttekeningen bij de herwaardering van de leerweg die leerlingen in staat stelt een beroep te leren in de beroepspraktijk. Ofschoon de meeste auteurs het gezondheidszorgonderwijs als referentie nemen, is de inhoud van het boek niet alleen bruikbaar voor het beroepsonderwijs in de gezondheidszorg maar ook voor beroepsopleidingen in andere sectoren.
613.3 --- didactisch proces (gez) --- gezondheidszorg (gez) --- pedagogiek (gez) --- verpleegkundige opleiding --- verpleegkundig beroep --- gezondheidszorg --- Nederland
Choose an application
In het eigen functioneren en er worden tips gegeven hoe dat eventueel is te veranderen. Opdrachten en praktijkoefeningen maken het geheel aanschouwelijk. Onderwijs vormt de spil van de samenleving, de docent het hart van het onderwijs. Zelfbewustheid komt zowel het onderwijs als de docent ten goede.
#gsdbP --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Doceren --- pedagogiek --- onderwijs --- leraren --- 450 --- 489.4 --- didactisch proces (gez) --- leermethoden (gez) --- pedagogiek (gez) --- Leraren --- opleiding --- Teacher education. Teacher's profession --- 450.7 --- docent : zelfbewust (ler)
Choose an application
Leren op de werkplek biedt een inspirerend, veelzijdig en breed toegankelijk overzicht van de kennis die het onderzoek naar werkplekleren in het afgelopen decennium heeft opgeleverd, alsmede praktijkadviezen voor iedereen die in zijn werk of studie te maken heeft met het ontwerpen van leerwegen waarbij leren en werken geïntegreerd zijn.
Personnel management --- werkplekleren --- bedrijfsopleidingen --- Technical, artistic and vocational education --- Adult education. Lifelong learning --- levenslang leren --- coachen, human recource, talenten, vaardigheden, zelfontwikkeling, wendbaarheid --- 710 Vorming --- Bedrijfsopleiding 331.36 --- Nederland (492) --- e-learning e-learning --- Formation dans l'entreprise Werkplekopleiding --- Formation professionnelle Beroepsopleiding --- Parascolaire Opleiding buiten schoolverband --- 454.2 --- didactisch proces (gez) --- leermethoden (gez) --- Werkplekleren --- Beroepsopleidingen --- Beroepssecundair onderwijs --- Didactiek --- Beroepsopleiding
Choose an application
De eerste uitgave van dit standaardwerk dateert van 1974. Toen lag de klemtoon vooral op het persoonsgerichte onderwijs (procesmodel); nu is de slinger in grote mate teruggekeerd naar het maatschappijgerichte onderwijs (productmodel). Na een inleiding over de componenten van een lesvoorbereiding komt er een kernhoofdstuk over het product- en procesgericht onderwijs. Daarna volgen hoofdstukken over doelstellingen, beginsituatie, leerinhouden, didactische werkvormen, onderwijsmedia en evaluatie. Nieuw, maar wat mager uitgewerkt, is het hoofdstuk over de leraar als opvoeder. Een beschouwing van leerprocessen ontbreekt. Er zijn heel wat wijzigingen en aanvullingen in het hoofdstuk over didactische evaluatie. Het vroegere beheersingboek met verwerkingstaken wordt nu in het basiswerk geïntegreerd, met de oplossingen in een bijlage. Ook als bijlage is een controlelijst voor de lesvoorbereiding opgenomen. Het boek bevat talrijke schema's en voorbeelden, en kent een heel duidelijke structuur. Met bibliografie per hoofdstuk èn achteraan, en een index. Een docentenhandleiding werd apart gepubliceerd.
Didactiek. --- Onderwijs. --- Teaching --- Didactics --- didactiek --- leren --- beroepsprofielen --- lerarenberoep --- #PBIB:+SLO 220.91 --- 691 --- 37(035) --- Onderwijs ; didactiek ; handboeken --- 454 --- didactiek : algemeen (ler) --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : didactiek --- Pedagogie en didactiek --- Onderwijs ; handboeken --- Lerarenopleiding --- Onderwijzen --- Opleidingen --- Didactische werkvormen --- Opvoeding --- Evaluatie --- Didactiek --- 454 ) Didactiek - algemeen --- beginsituatie --- didactisch proces (gez) --- didactische werkvormen --- doelen --- evaluatie --- leerinhouden --- onderwijsmedia --- procesgericht onderwijs --- productgericht onderwijs --- 37.02 --- 371.3 --- Didactische beginsituatie --- Leerdoelen --- Leerinhouden --- Onderwijs
Choose an application
In dit boek krijgt de lezer dilemma's voorgelegd uit de onderwijspraktijk. De oplossing van elk dilemma staat open voor discussie. Uitgangspunt is de lezer bewust te maken van de grote verscheidenheid aan didactische, pedagogische, organisatorische en ethische dilemma's, waarmee de leraar (in opleiding) te maken kan krijgen. Bij iedere situatie krijgt de lezer adviezen en commentaren van ervaren leraren en opleiders. Zo wordt inzicht gegeven in het vinden van oplossingen die passen bij de leraar en in het afwegen van de belangen van de leerlingen, collega's, ouders en school.
Teacher education. Teacher's profession --- lerarenberoep --- lerarenbegeleiding --- leraren --- lerarenopleiding --- didactische werkvormen --- Didactic strategies --- onderwijspraktijk --- pedagogiek --- onderwijskunde --- 454.23 --- studiebegeleiding --- didactiek --- Onderwijspraktijk --- Leraren lager onderwijs --- Leraren kleuteronderwijs --- didactisch proces (gez) --- didactische werkvormen (ler) --- Didactiek ; algemeen --- DIDACTISCHE VAARDIGHEID --- Pedagogie --- Ethiek ; onderwijs --- Begeleiding ; leerkrachten ; effecten --- Didactische werkvormen --- Didactiek --- Onderwijskunde --- 100743.jpg --- Lerarenbegeleiding --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Didactische principes --- Leraren --- Lesgeven --- Doceren --- Onderwijs --- Beginnende leraren --- Leraar --- Beginnende leraar --- Internationalisering --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport --- Didactiek. --- Didactische werkvormen. --- Onderwijskunde. --- didactiek. --- leraren. --- onderwijskunde. --- onderwijspraktijk. --- pedagogiek. --- studiebegeleiding. --- Didactische principes. --- Didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding.
Choose an application
Commentaren voor docenten wil, aansluitend bij het handboek, de docent in de lerarenopleiding extra didactisch materiaal aanbieden. Naast extra leerinhoud die de inleiding van de algemene didactiek verbreedt, worden er tal van bijkomende taken voor de studenten gepresenteerd. (Bron: covertekst)
Didactiek. --- Teaching --- Didactics --- didactiek --- leren --- Handbooks, manuals, etc. --- Aids and devices --- Evaluation --- Didactiek --- Doelen --- Leerinhouden --- Didactische werkvormen --- Evaluatie --- #PBIB:+SLO 220.91 --- Formation Opleiding --- Didactique Didactiek --- Apprentissage Leerproces --- Objectifs (formation) Doelstellingen (opleiding) --- Contenu (formation) Inhoud (opleiding) --- Formateurs Opleiders --- Evaluation Evaluatie --- Tests Tests --- Examens Examens --- onderwijskunde --- evaluatie --- Matériel didactique Leermiddelen --- Multimédia Multimedia --- docenten --- 454 ) Didactiek - algemeen --- 454 --- beginsituatie --- didactiek : algemeen (ler) --- didactisch proces (gez) --- didactische werkvormen --- doelen --- leerinhouden --- onderwijsmedia --- 37.02 --- Doelstellingen --- Leren --- Lesvoorbereidingen --- Onderwijs --- Opvoeding --- Werkvormen --- Didactische beginsituatie --- Leerdoelen --- 071871.jpg --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : didactiek --- Doelstelling --- Leerinhoud --- Didactische werkvorm
Choose an application
1. Over de gemeenschappelijke basis van de psychiatrie en somatische verpleegkunde2. Patiëntentoewijzing en vakkundige verpleegpraktijk in de actuele geestelijke gezondheidszorg3. "Ich hatte viel Bekümmernis" : Over het verantwoordelijkheidscoricept bij E. Levinas4. Patiëntentoewijzing : concretisering doorheen de drie niveaus van het intramuraal psychiatrisch verpleegkundig handelen5. Criteria en methodiek voor de psychiatrisch verpleegkundige praktijkvoering op basis van patiëntentoewijzing6. Patiëntentoewijzing : implicaties voor de leidinggevende7. Een beleidsmatige benadering van patiëntentoewijzing : 'humanisering'en 'economisering' van de zorgverlening8. Intervisie als reflectie op het werkveld9.Werkt het systeem van patiëntentoewijzing de arbeidstevredenheid in dehand?10. Patiëntentoewijzing... ons zoeken naar een evenwichtige invullen op eenafdeling voor groepstherapie
Nursing --- Psychiatrie --- Verpleegkunde --- Psychiatric Nursing. --- psychiatrische verpleegkunde --- patiëntentoewijzing --- geestelijke gezondheid (geestelijke gezondheidszorg, geestesziekte) --- psychiatrie --- verpleegkunde --- organisatie (organisatorische aspecten) --- 606.84 --- Geestelijke gezondheidszorg --- Patiënten --- 616.890 --- Patiëntentoewijzing --- Psychiatrische verpleegkunde --- Adl --- Patiënt-verpleegkundige relatie --- Theorieën van de verpleegkunde --- Supervisie --- Arbeidstevredenheid --- Hoofdverpleegkundige --- Leiding --- Aansprakelijkheid (verantwoordelijkheid) --- Filosofie --- Filosofie (figuren) --- Integrerende verpleegkunde (primary nursing) --- Groepstherapie (groepstraining) --- didactisch proces (gez) --- leermethoden (gez) --- patiëntentoewijzing (gez) --- psychiatrische verpleegkunde (gez) --- systematisch verpleegkundig handelen (gez) --- Mental Health Nursing --- Nursing, Psychiatric --- Psychosocial Nursing --- Nursing, Mental Health --- Nursing, Psychosocial --- santé mentale (soins de santé mentale, maladie mentale) --- soins infirmiers --- organisation (aspects organisationnels) --- psychiatrische verpleging --- Soins de santé mentale --- Patients --- Groepstherapie --- Verpleegkundig management --- Integrerende verpleegkunde --- Psychiatrische verpleging --- Verpleegkundige theorieën en modellen --- psychiatrische patiënten --- Psychiatrische verpleging. --- Verpleegkundige theorieën en modellen. --- psychiatrische patiënten. --- Psychiatrische patiënten. --- Psychiatric Nursing
Choose an application
In dit boek is de basiszorg op systematische wijze uitgewerkt. Basisverpleegkunde behandelt de verschillende rollen van de verpleegkundige bij het verlenen van de basiszorg volgens de gezondheidspatronen van Gordon.Ieder hoofdstuk is opgebouwd volgens de fasen van het methodisch systematisch handelen van de verpleegkundige. Het verzamelen van gegevens, verpleegkundige diagnoses en verpleegproblemen, beoogde resultaten, interventies en evaluatie komen aan bod. Wanneer dit relevant is, wordt aandacht besteed aan de verschillende domeinen van het verpleegkundig handelen. Belangrijke domeinen zijn de beroepscontext, plannen van verpleegkundige zorg, preventie en GVO, coördinatie, continuïteit en kwaliteitszorg. Het boek bevat voorbeelden van evidence based verplegen en diverse best practices. Tot slot komen in een apart hoofdstuk integrale aspecten van de basiszorg aan de orde. Bij ieder hoofdstuk is een literatuurlijst opgenomen.
Nursing --- basisverpleegkunde --- Verpleegkunde --- 613.2 --- verpleegkunde --- Gordon methode --- gezondheidszorg --- verpleegkundige interventies --- 616.083.0 --- Basisverpleegkunde --- 616.052 ) Kinderverpleegkunde --- basisverpleegkunde (gez) --- didactisch proces (gez) --- kinderverpleegkunde --- pediatrie --- systematisch verpleegkundig handelen (gez) --- verpleegkundige interventies (gez) --- Basiszorg --- verpleegkunde - inleidingen --- Inleidingen - Hand- en leerboeken --- departement Gezondheidszorg 07 --- verpleegkundige handelingen --- verpleegmethoden --- verpleegtechnieken --- PXL-Handboeken --- Gezondheid --- Verpleegkunde (basis) --- Verpleegplan --- Verpleegprobleem --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding --- Voedingshygiëne --- Stofwisseling --- Uitscheidingsstelsel --- Activiteiten Dagelijks Leven --- Slapen --- Zintuigen --- Psychomotorische ontwikkeling --- Rollenpatronen --- Seksualiteit --- Stress --- Ethiek --- 613.21 Basisverpleegkunde, procedures en interventies --- Activiteiten Dagelijks Leven (ADL) --- ademhaling --- cognitie --- evidence based nursing --- seksualiteit --- slaap --- systematisch verpleegkundig handelen --- uitscheiding --- verpleegkundige diagnose --- verpleegplan --- voedingsleer --- waardenbeleving* --- waarnemen en observeren --- zelfhulp --- ziekenhuisverpleegkunde --- Gezondheidsopvoeding --- Zintuig --- Rolpatroon --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Drank --- Volwassene
Choose an application
Het boek bevat 11 hoofdstukken en volgt daarmee de classificatie van gezondheidspatronen van M. Gordon. Per patroon wordt een oriëntatie gegeven, een toelichting op het verzamelen van gegevens, mogelijke verpleegproblemen en interventies. Het boek behandelt het gehele terrein van de basisverpleegkunde en is om die reden een onmisbaar leerboek en naslagwerk voor de toekomstige verpleegkundige. De kennis en het inzicht van de student worden versterkt door de vele voorbeelden en opdrachten.Het boek kan gebruik worden tijdens de basis- en hoofdfase van de opleiding. De leerstof in het boek is afgestemd op de overige boeken binnen de reeks.Bouwstenen voor gezondheidszorgonderwijs is een reeks leerboeken voor de opleidingen tot verpleegkundige, verzorgende en helpende. Deze reeks is volledig afgestemd op de kwalificatiestructuur voor de verpleegkundige en verzorgende beroepen; de samenhang die het opleidingsstelsel kent is in al haar onderdelen terug te vinden in de BGO-reeks.
613.2 --- Gordon methode --- basisverpleegkunde --- gezondheidszorg --- verpleegkunde --- verpleegkundige interventies --- Inleidingen - Hand- en leerboeken --- 616.083.0 --- Basisverpleegkunde --- 616.083 ) Basisverpleegkunde --- slaap --- waardenbeleving --- basisverpleegkunde (gez) --- systematisch verpleegkundig handelen (gez) --- verpleegkundige interventies (gez) --- Systematisch verpleegkundig handelen --- anamnese (ziektegeschiedenis) --- arbeidsomstandigheden --- circulatiestelsel (bloedsomloop, bloedvatenstelsel, lymfestelsel, reticulovasculair stelsel) --- feces (defecatie, faeces) --- individuele hygiëne (lichaamsverzorging) --- infuus (perfusie) --- koorts --- seksuele afwijking --- verpleegkundige anamnese --- ziekenhuisinfecties (kruisinfectie) --- gezondheidsleer --- relaties --- rollenspel --- seksualiteit --- stofwisseling --- stress --- uitscheidingsstelsel --- voedingsleer --- voortplanting --- didactisch proces (gez) --- ademhaling --- arbeidsbelasting --- bewegingsstoornissen --- braken --- communicatie (leesbaarheid) --- decubitus (doorligwond, drukletsels) --- diabetes mellitus (suikerziekte) --- eten (maaltijdgebeuren) --- gezondheid --- islam --- neurologie (zenuwziekten) --- patiënt-verpleegkundige relatie (verpleegkundige-patiënt relatie) --- patiëntveiligheid (veiligheid patiënt) --- pneumologie (ademhalingsziekten, longziekten, luchtwegenziekten) --- rapporteren --- slaapstoornissen --- sondevoeding (enterale voeding) --- stervensbegeleiding --- temperatuur --- transculturele verpleegkunde --- urine --- vaatziekten (bloedvatenziekten) --- verpleegkundig beroep --- voedingshygiëne (voedingsgewoonten) --- zingeving --- (zie ook: alvleesklier, insuline) --- (zie ook: neurochirurgie) --- (zie ook: beveiliging) --- (zie ook: dood, euthanasie, palliatieve zorgen, rouw, terminale zorgen)
Choose an application
Recente ontwikkelingen in de verpleegkunde, zoals aandacht voor research-based nursing en onderwijs, de ontwikkelingen van standaarden en classificaties en klinische besluitvorming dragen ertoe bij dat verpleegkundigen hun denken en handelen leren verwoorden, verklaren, verantwoorden en verbeteren in relatie tot een steeds veranderde praktijk van verplegen.Reflectie op de eigen praktijkvoering en die van anderen wordt beschouwd als een integraal onderdeel van verplegen. Door toepassing van reflectie kan de verpleegkundige zich ontwikkelen tot een kritisch, analytisch beroepsbeoefenaar die eigen beroepsmatig handelen kan onderbouwen vanuit kennis en nieuwe kennis kan ontwikkelen waardoor de kloof tussen theorie en praktijk kleiner wordt. Er zijn vele definities van reflectie. Volgens Vermunt (1992) is het reflecteren een metacognitieve vaardigheid, waarbij de persoon nieuwe kennis en inzichten opdoet op basis van een doorgemaakte situatie. Door de situatie te analyseren en de handelingswijze, de ontstane gevoelens en de gebruikte kennis te overdenken kan nieuwe kennis ontstaan die in een andere soortgelijke situatie gebruikt kan worden.Het reflecteren is een proces dat aangeleerd kan worden. Hiervoor bestaan verschillende methoden en modellen. Tevens kunnen de uitkomsten van reflectie vastgelegd worden in verschillende hulpmiddelen, zoals een logboek, port-folio of dagboek1. Inleiding.2. Reflectie in de verpleegkundige beroepsuitoefening.3. Opvattingen over leren en reflecteren.4. Het leerproces van het reflecteren.5. Modellen en methoden voor reflectie.6. Middelen coor reflectie7. Ethiek en reflectie.8. Reflectie en cultuurverschillen.9. Reflectiemodellen in de praktijk.
613.3 --- beroepsuitoefening --- cultuurverschillen --- ethiek --- leerprocessen --- reflectievaardigheid --- verpleegkunde --- verpleegkundig beroep --- Beroep en opleiding --- 613.3 Beroep en opleiding --- didactische werkvormen --- didactisch proces --- evaluatie --- kwaliteitsbewaking --- reflectie --- sociale vaardigheden --- transculturele verpleegkunde --- beroepsprofielen --- Verpleegkunde --- Kwaliteit van de gezondheidszorgen --- 616.083 --- Leerdoelen --- Verpleegdoel --- 613.2 --- beroepsuitoefening (gez) --- didactisch proces (gez) --- ethiek (gez) --- leermethoden (gez) --- leermiddelen (gez) --- pedagogiek (gez) --- verpleegkunde (gez) --- zelfstudie (gez) --- 616.083 ) Verpleegkundig beroep --- vaardigheden --- verpleegkundige handelingen --- verpleegkundige opleiding --- zelfanalyse --- theorieën van de verpleegkunde --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- Nursing --- Qualité des soins de santé --- 61:37 --- Geneeskunde. Hygiëne. Farmacie-:-Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- 616-083 --- 616.083.5 --- Reflectief denken --- Didactisch proces (leerproces) --- Transculturele verpleegkunde (interculturele verpleegkunde) --- Culturele antropologie --- (verpleegkundig) --- Moraal (ethiek) --- 616-083 Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing --- Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing --- evidence-based nursing
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|